Hír

Könyvtári trendek a külföldi szakirodalomból - ízelítő a KF 2018/1-es számának referátumaiból

FONTOS INFO: A referáló rovat teljes anyagában a Humanus adatbázisban lehet böngészni, legegyszerűbben a részadatbázis megjelölésével (most: KF 2018/1).

A szerkesztő, Feimer Ágnes összeállítása:

Rögtön a Külföldi folyóirat-figyelő rovat elején (1. sz. referátum), a könyvtár- és információtudomány általános kérdései között egy manapság rendkívül népszerű téma szerepel, a közösségi médiában gyorsan terjedő álhírek és az ellenük való küzdelem leghatékonyabb módja (az információs műveltség és a kritikai gondolkodás fejlesztése). A 6. sz. referátumban ismertetett cikk a nyílt adatok fogalmát és felhasználási lehetőségeit mutatja be.

Digitális együttműködésa digitális korban Lengyelországban a címe a .13 sz. referátumban összefoglalt cikknek, amely a lengyel nemzeti könyvtár irányító szerepére is kitér. Hasonló témával, a digitális stratégia kidolgozásának szükségességével, s ebben az intézmények együttműködésének fontosságával foglalkozik a 48. sz. referátum is.

A Könyvtárosi hivatás szakcsoport első cikke (15. sz. referátum) érdekes amerikai felmérésről számol be, amely azt kutatta, miért töltik egyesek egész pályájukat egyetlen könyvtártípusban, míg mások többféle könyvtárban is kipróbálják magukat. A következő referátumban (16. sz.) ismertetett cikk szerzője az új szerepeket betöltő információs szakemberek számára állított össze 5 csoportból álló kompetencia-kategóriákat, a 17. sz. referátum címe is sokat ígérő: Új könyvtáros szakma: tudásperspektívára van szükség.

Egy amerikai egyetem tájékoztató könyvtárosi gyakornoki programjáról és annak értékeléséről számol be a 19. sz. referátum, a 21. sz. pedig egy adatkezelési képzés ötéves tapasztalatait ismerteti. A 20. sz. referátumban összefoglalt cikk azt mutatja be, milyen eredménnyel járt az a négy féléves online információs műveltségi kurzus, amelyet a tanulmányaik elején járó könyvtár szakos hallgatók számára szerveztek.

A felsőoktatási könyvtárak használóik jobb kiszolgálása érdekében egyre több információtechnológiai eszközt és szolgáltatást „vetnek be”: ilyen például az önkiszolgáló laptop-kölcsönző automaták felszerelése (24. sz. referátum), 3D-s nyomtatási szolgáltatás indítása (66. sz. referátum), iPadek és androidos tabletek használata a könyvtári munkában (67. sz. referátum) vagy a kiterjesztett valóság (augmented reality) technológiájának alkalmazása (52. sz. referátum).

Folyt. köv.

Share

 

Kapcsolat

Cím: 1016 Budapest, Szent György tér 4-6. (Budavári Palota F épület)
Postacím: OSZK KI KSZK, 1827 Budapest

Tel: +36 1 224-3725

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.