Mivel a könyvtárak egyre változatosabb szerepet töltenek be információs ökoszisztémánkban, és számos ismeretet – többek között pénzügyi, adat- és mesterségesintelligencia-ismereteket – sajátítanak el és közvetítenek, elengedhetetlen, hogy az ökológiai ismeretek is beépüljenek az információ világában való eligazodást segítő könyvtári gyakorlatokba és programokba. Ez az integráció elősegítheti a környezetvédelmi kérdések és a fenntarthatóság mélyebb megértését a könyvtári közösség körében.
Bár az ökológiai műveltség (eco-literacy) nem új fogalom, egyre nagyobb jelentőségre tesz szert, tekintettel a mai ökológiai válságokra. A David Orr által az 1980-as évek végén és az 1990-es években bevezetett ökológiai műveltség fogalma magában foglalja annak megértését, hogy az egyének és a társadalmak hogyan hatnak egymásra és a természeti világra, valamint hogy ezek a kölcsönhatások hogyan valósíthatók meg fenntartható módon.
Az ökológiai ismeretként, zöld műveltségként, környezeti műveltségként és fenntarthatósági műveltségként is ismert fogalmak az ökológiai műveltség alapvető részei. Ezek a területek magukban hordozzák az élet összefüggéseinek tudatosítását és a világ fizikai rendszerként való megértését.
Egy, az ökológia területén műveltséggel rendelkező személy az ok-okozati összefüggések révén érti meg az ökoszisztémákat, a fenntarthatóságot és a környezeti kérdéseket.
A könyvtárak és könyvtárosok szerepe az ökológiai műveltség terjesztésében
Könyvtárosokként tisztában vagyunk szerepünkkel az oktatási és tudományos ökoszisztémában, de vajon megfelelünk-e annak a szerepnek is, amelyet a természetes ökoszisztémában töltünk be, amelynek részesei vagyunk? A jelenlegi ökológiai válság egyre súlyosbodásával a könyvtárosok és a könyvtárak jelentős szerepet vállalhatnak ennek a nagyszabású kihívásnak a megoldásában. Azáltal, hogy oktatási központként pozicionálják magukat, a könyvtárak hatékonyan népszerűsíthetik az ökológiai ismereteket a közösségeikben, ami fokozott környezettudatossághoz és aktivitáshoz vezet.
2018-ban Petra Hauke azzal érvelt, hogy a könyvtáraknak vezető szerepet kell vállalniuk a zöld és ökológiai ismeretek népszerűsítésében, mivel azok minden közösség tagjának sokféle igényét szolgálják. Hauke hangsúlyozta, hogy a könyvtáraknak erkölcsi kötelességük aktívan hozzájárulni a fenntarthatósági oktatáshoz, ezáltal teljesítve felelősségüket a tájékozott és az elkötelezett közösségek kialakításában. Azonban egy nemrégiben Kaliforniában, Georgiában és Floridában végzett könyvtárosok körében végzett felmérésből kiderült, hogy egyes válaszadók úgy vélik, a könyvtáraknak nem kellene támogatniuk a környezeti fenntarthatóságot a közösségeikben, hogy elkerüljék a közvélemény befolyásolását vagy az „állásfoglalást”.
Ezeknek a különböző megközelítéseknek ellenére a könyvtárak és a könyvtárosok számos stratégiát alkalmazhatnak az ökológiai műveltség bővítésére az egyetemeken.
Stratégiák az ökológiai műveltség integrációjához és az együttműködéshez
Míg egyes könyvtárak jelenleg zöld, környezetvédelmi vagy fenntarthatósági gyakorlatokat építenek be fizikai tereikbe, a klímaváltozással és bolygónkkal kapcsolatos széles körű félrevezető információk miatt egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni az ökológiai tudatosságot elősegítő tartalmak beépítésére az információs írástudási foglalkozásokba. A zöld információs műveltség magában foglalja az információs műveltség alapvető képességeit – megbízható információforrások hatékony felkutatása, értékelése, összehangolása és felhasználása a tájékozott döntéshozatal érdekében –, de a környezetvédelmi kérdések tekintetében célja az egyének tudatosságának növelése is az információs magatartásuk következményeiről. A mai egyetemisták generációja, amelyet általánosan Z generációnak neveznek, különösen veszélyeztetettnek és ezekre a készségekre szorulónak bizonyul az MI (AI) térnyerése és a környezeti etika hanyatlása miatt.
Az információs műveltségi foglalkozásokon az ökológiai témák bemutatásakor érdemes alkalmazni olyan tanítási módszereket, amelyek a tudományos módszerhez kapcsolódó „gondolkodási szokásokat” fejlesztik. Az ökológiai tudomány keretein belül a tudományos gondolkodást elősegítő oktatás jól illeszkedik az ökológiai műveltség oktatásának céljaihoz. Ezenkívül, mivel egyre több oktató könyvtáros építi be az MI-ismereteket az óravázlatokba, elengedhetetlenül fontos foglalkozni az MI negatív környezeti hatásaival.
A könyvtárosok beépíthetnek olyan releváns ökológiai tartalmakat is, amelyek a közösség igényeire reagálnak. Ez különböző programlehetőségek, például könyvklubok, műhelyek és közösségi beszélgetések révén valósítható meg. A helyi környezetvédelmi szervezetekkel való együttműködés révén szakértőket hívhatnak meg, hogy megosszák tudásukat ezekről a témákról, ezzel is gazdagítva a közösség tanulási élményét. Például előadókat hívnak meg workshopokra és közösségi beszélgetésekre a Homegrown National Park témájában, amely egy olyan szervezet, amelynek célja a háztulajdonosok ingatlanjain a biológiai sokféleség növelése workshopok és oktatóanyagok kínálásával a natív kertészkedésről. Ezenkívül a könyvtárak olyan helyet kínálhatnak, ahol a közösség magokhoz juthat hozzá őshonos és ehető növények termesztéséhez a saját telkén, mint például a Sewanee Seed Library által kínáltak.
A zöld könyvtár mozgalom bevezette a könyvtári épületek fenntartható gyakorlatát, beépítve a zöld technológiákat és anyagokat olyan létesítményekbe, amelyek teljes átépítésére nincs lehetőség. A könyvtárakban a leggyakoribb környezetbarát gyakorlatok a csökkentés, újrahasznosítás és újrafeldolgozás (reducing, reusing and recycling, 3R) elveire összpontosítanak. Ezenkívül számos könyvtárban találhatóak fenntartható zöldterületek, például kertek vagy zöldtetők. A kertben gyakran őshonos növények is megtalálhatók, amelyek elősegítik a helyi biodiverzitást és a beporzók élőhelyének megőrzését. A könyvtári terekben gyakori kiegészítés még a megelőző intézkedések bevezetése, például matricák elhelyezése az ablakokon a madarak ütközésének csökkentése érdekében. A nagy ablakokkal rendelkező könyvtárak veszélyt jelenthetnek a repülő madarakra, mivel az üvegben tükröződő kép megtévesztő lehet és ütközésekhez vezethet.
Ökológiai műveltség oktatásának kezdeményezései
A könyvtári szakmai szervezetek iránymutatásokat és finanszírozási lehetőségeket biztosítanak, webináriumokat szerveznek, valamint a fenntarthatóságra és az ökológiai ismeretek közösségi népszerűsítésére vonatkozó bevált gyakorlatokat tesznek közzé. Az IFLA és az ALA jelentős erőfeszítéseket tett a könyvtárak támogatására ezekhez a kezdeményezésekhez. Az ökológiai műveltség oktatási tartalmával kapcsolatos további információkért látogasson el az
Ökológiai Ismeretek Központjának weboldalára. Az egyének számos olyan intézkedést hozhatnak, amelyek elősegíthetik és javíthatják az ökológiai műveltség terjesztését közösségeinkben.