Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
Az Önként vakon program fő célja, hogy a 14-18 éves középiskolás fiatalok megismerkedjenek a könyvtár szociális funkciójával és a fogyatékkal élők, különösen a vak és gyengénlátó olvasók könyvtári ellátásával. A program során a diákok személyes élményeken keresztül tapasztalják meg a látássérültek mindennapi nehézségeit, és ismereteket szereznek a segítségnyújtás lehetőségeiről.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A másfél-két órás foglalkozások lebonyolításához elengedhetetlen a képzett szakember, például könyvtáros vagy pedagógus jelenléte és irányítása. A program a könyvtár már meglévő erőforrásaira támaszkodik.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A diákok személyes élményeken keresztül tapasztalhatják meg a látássérültek mindennapi nehézségeit. Megismerkednek a segítségnyújtás technikai és emberi lehetőségeivel, ezáltal növelve érzékenységüket és felelősségtudatukat. A gyakorlat három modulból áll, az első A szívünkre hagyatkozva: ismerkedés a vakok világával, a második A társunkra hagyatkozva: önként vakon a könyvtárban, míg a harmadik A hallásunkra hagyatkozva: zörejek, hangok, zenék felismerése a zeneműtárban címet viseli. Mivel ez a program nem hagyományos, tanórai tevékenység leírására irányul, az értékelés és ellenőrzés – esetünkben – nem használja az iskolai értékelési, ellenőrzési formák közül az osztályozás, a százalékos értékelés eszközeit. Ugyanakkor minden feladat, tevékenység esetében különös gondot kell fordítanunk arra, hogy a fejlesztő értékelésre.
Emellett cél az osztályközösség összekovácsolása és a diákok érzékenyítése egy nyitott, elfogadó társadalom tagjaivá válás érdekében. A másfél két órás foglalkozás három modulból áll, amelyek mindegyike könyvtári környezetben zajlik.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja, hogy a 14-18 éves középiskolás diákok megismerkedjenek a könyvtárnak mint intézménynek a társadalmi szerepével, különös tekintettel a fogyatékkal élők, azon belül is a vak és gyengénlátó olvasók számára nyújtott szolgáltatásokkal. A fiatalok személyes élményeken keresztül szereznek tapasztalatot a látássérültek mindennapi kihívásairól. A cél, hogy a diákok megtanulják a segítségnyújtás technikai és emberi lehetőségeit, valamint fejlődjön empátiájuk, elfogadásuk és felelősségérzetük egy sokszínű társadalomban.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
Az „Önként vakon” jógyakorlat megvalósításához elsősorban könyvtári környezetre van szükség. A másfél-két órás foglalkozások lebonyolításához elengedhetetlen a képzett szakember, például könyvtáros vagy pedagógus jelenléte és irányítása. A gyakorlat során a diákok megismerkednek a segítségnyújtás technikai és emberi lehetőségeit, valamint fejlődik az empátiájuk, elfogadásuk és felelősségérzetük.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Önként vakon - Ismerkedés a könyvtárral látássérült olvasóink szemüvegén keresztül. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Könyvtárhasználat-információkeresést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 5. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. 152–160.p. Fejlesztő: Nagy Marianna Zsuzsanna
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.