Hír

Felhasználói élmény a digitális könyvtári térben – K2 szakmai sorozat online – beszámoló és előadások

K2

2021. június 17-én került megrendezésre a Könyvtári Intézet Kutatási és Elemző Osztályának szervezésében a K2 2020/2021-es évadának második alkalma, amelynek címe Felhasználói élmény a digitális könyvtári térben volt. Nagy örömünkre szolgál, hogy nagy érdeklődés övezte a szakmai programot, hiszen több mint 100 fő vett részt rajta. A szakmai nap prezentációi és az előadásokról készült videófelvételek, továbbá a workshop során alkalmazott használhatósági elemzés szempontsora az alábbiakban megtalálhatók.

Az elmúlt másfél évben, amikor a könyvtárakat bezárásra kényszerítette a vírushelyzet, még jobban felértékelődtek a digitális szolgáltatások, a digitális jelenlét, az olvasókkal való kommunikáció az online térben. A Könyvtári Intézet könyvtárak körében végzett kutatása is azt mutatta, hogy a könyvtárak 89%-a tett valamilyen lépést a felhasználók elérése, megtartása érdekében ebben az időszakban, pl. új szolgáltatások létrehozásával vagy a régiek  épületfüggetlenné tételével vagy a kommunikáció internetes térbe terelésével. Úgy tűnik, hogy ezek közül sok szolgáltatás meg is marad kiegészítésként és folyamatosan továbbfejlesztik majd a könyvtárak.

A szolgáltatások esetében mindig központi kérdés, hogy hogyan lesz jól igénybe vehető a felhasználók számára, egy-egy platform hogyan lesz hasznos, a használata pedig élményszerű. A felhasználói élmény fogalmáról a könyvtárak esetében is nagyon sok szempontból lehet beszélni, akár a fizikai térben nyújtott szolgáltatások tekintetében is, azonban ezen a szakmai napon a napjainkban egyre nagyobb fókuszba kerülő digitális szolgáltatásokra, különös tekintettel a könyvtári honlapokra koncentráltunk.

A célunk volt, hogy a szakmai nap két előadása, majd az ezeket követő workshopok inspirálják, segítsék a könyvtárak fejlődését ezen a területen is. Az előadásokat úgy alakítottuk, hogy az első előadás bevezetőként szolgáljon, az alapfogalmak megismerését segítse, majd a második már könyvtári szempontokat is vegyen figyelembe. Előadóink a UX szakma két neves képviselője volt. A Könyvtártudományi Szakkönyvtár által készített, az eseményhez kapcsolódó, a témában való mélyebb tájékozódást segítő válogatott bibliográfia itt böngészhető.

A szakmai programot Fehér Miklós, a Könyvtári Intézet igazgatója kezdte, aki köszöntötte a résztvevőket.

Előadások

Első előadónk Kollin Zoltán volt, aki UX designer, design vezető az IBM Budapest Labben. Több mint 10 éve foglalkozik appok és webes felhasználói felületek tervezésével és kutatásokkal. Számos továbbképzésen, tanfolyamon tanít UX design tervezést.

 


Rövid összefoglaló az előadásról:
Rengeteget lehet hallani arról, hogy a legtöbb sikeres termék vagy szolgáltatás titka a felhasználói élmény. Az előadásban gyakorlati példákon keresztül a felhasználói élmény fogalmáról, alapelemeiről (hasznos, megbízható, használható, szerethető) esett szó, továbbá arról, hogy mitől válik élménnyé egy termék használata, és mitől lesz jó vagy rossz az a bizonyos élmény. Az előadás rámutatott arra, hogy a jó élmény akkor tud létrejönni, ha értjük a használók céljait és problémáit, esetleg már olyan problémákat is meg tudunk oldani, ami még meg sem fogalmazódott bennük. Fontos, hogy az ő szemszögükből tudjuk a szolgáltatásokat megvizsgálni. Nélkülözhetetlen, hogy ne csak könnyen használhatónak tűnjön a termék vagy szolgáltatás hanem az is legyen.

Második előadónk Kard Eszter volt, aki UX kutató az Emarsysnál. Több mint 15 éve dolgozik komplex honlapok újratervezésén.

 

 

Rövid összefoglaló az előadásról:
Kard Eszter egy UX képzés keretében a KSH Könyvtár honlapjának újragondolásában is részt vett. Ennek apropóján kértük fel, hogy az előadásban ennek a projektjének a bemutatásán keresztül ismerkedjünk meg a UX módszerekkel és azok várható eredményével. Az előadásban bemutatásra került, hogy hogyan értek el ennek a feladatnak a kapcsán a problémafeltárástól egy drótváz készítéséig. A prezentációjában a problémák azonosítását segítő módszerek közül bemutatta a szubjektív elemzést, az analitika vizsgálatát, a heurisztikus és scenario-alapú elemzést, továbbá az ügyfélinterjút és versenytárs elemzést is. A problémák azonosítása után a problémák rangsorolását és a célok meghatározását segítő módszerek kerültek fókuszba. Az előadás végén a projekt során kidolgozott javaslatokat is megismerhették az érdeklődők.


E-workshop

A szakmai napon az előadások után párhuzamosan két e-workshop zajlott le. Mindkettő témája a honlapok használhatósági elemzése volt, amelyhez az előadók egy szempontsort készítettek és adtak a résztvevőknek. Két könyves oldal (dibook.hu, lira.hu) értékelése történt meg annak érdekében, hogy egy olyan szempontrendszert gyakoroljanak be a résztvevők, amely hasznos lehet saját weboldalaluk értékelésekor, fejlesztésekor is.




A lista alapján különböző szempontok szerint kellett értékelni az adott weboldalakat, kezdve az összhatással, majd folytatva a képernyőszerkezet, tartalom és olvashatóság, navigáció és keresés, linkek, valamint a formok és interakciók vizsgálatával.

A résztvevők véleménye a szakmai programról

A program után az eseménnyel kapcsolatos elégedettség- és igényfelmérést küldtünk ki a résztvevőknek, abból a célból, hogy megtudjuk, hogy egyrészt mennyire volt hasznos, érdekes a szakmai nap számukra, másrészt, hogy az online környezetet mennyire találták alkalmasnak ilyen jellegű eseményeken való részvételre. A kérdőívre 53-an válaszoltak. A válaszadók mindegyike teljesen vagy nagymértékben elégedett volt a szakmai nap tartalmával, szervezésével és helyszínével is. A kérdőívben rákérdeztünk, hogy a résztvevők mit visznek magukkal a szakmai napról, valamint, hogy hogyan hasznosítják majd munkájuk során a hallottakat. Többen mondták azt, hogy új honlapot szeretnének létrehozni vagy megvizsgálni a jelenlegi szolgáltatásaikat, ezért számukra nagyon hasznosak voltak az elhangzott információk. Kiemelték, hogy a honlapstruktúra vizsgálata, a menüszintek csökkentése és felhasználói ellenőrzése számukra az, amelyet alkalmazni fognak a jövőben. Volt olyan aki azt válaszolta, hogy főként az előadásokban megjelenő szemléletmódot viszi magával és igyekszik az olvasó/felhasználó szemével nézni szolgáltatásaikat és folyamatosan változtatni, jobbítani rajtuk, kikérve a használók véleményét is.

 

Share

További oldalak

Alapdokumentumok

Kapcsolat

1276 Budapest, Pf. 1205

Tel: +36 1 224-3788

Elérhetőségek

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.