Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Természettudományok a könyvtárban gyakorlat izgalmas utazásra hívja a diákokat a tudományos szövegek világába, ahol az olvasásból alkotás lesz, a lexikon pedig kreatív eszköz. A játékos, csoportos feladatok nemcsak az érettségire készítenek fel, hanem fejlesztik az együttműködést, a kritikus gondolkodást és a digitális jártasságot is. Ez a jógyakorlat bebizonyítja, hogy a könyvtár nemcsak könyvek tárháza, hanem a tudás élményszerű megszerzésének színtere.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükséges eszközök közé tartozik a flipchart tábla, színes filcek, papír, íróeszközök, számítógép vagy tablet, valamint prezentációkészítő szoftver, projektor és vetítővászon. Emellett elengedhetetlenek a szakszótárak, lexikonok és internetes források az információkereséshez. A költségek főként az eszközök beszerzésére, nyomtatásra és apró jutalmakra (pl. könyvjelző, ceruza) korlátozódnak. A program kis létszámú csoportokkal zajlik, így a személyi és technikai ráfordítás is mérsékelt.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A Természettudományok a könyvtárban című program célja, hogy a 12. osztályos diákokat felkészítse a biológia érettségire és a tudományos szövegek értelmezésére, alkotására. A két modulból álló foglalkozás során a résztvevők először szakirodalmi szövegeket olvasnak, elemzik azok szerkezetét, nyelvezetét, majd a könyvtári és internetes források segítségével információkat gyűjtenek és rendszereznek. A második modulban a tanulók tudományos szöveget alkotnak, majd prezentációt készítenek és mutatnak be laikus közönség előtt. A program fejleszti a szövegértési, digitális, szociális és önálló tanulási kompetenciákat, miközben interaktív, játékos módszerekkel ösztönzi az együttműködést és a kritikus gondolkodást. A záró értékelés során a résztvevők visszajelzést adnak egymás munkájáról, ami tovább erősíti a tanulási élményt és a csoportkohéziót.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat kialakításának célja, hogy segítse a biológia érettségire készülő diákokat a tudományos szövegértés és szövegalkotás fejlesztésében, valamint a könyvtári források hatékony használatában. Az igény abból fakadt, hogy a tanulók gyakran nehezen boldogulnak a szaknyelvi szövegekkel és nem rendelkeznek megfelelő információkeresési stratégiákkal. A program lehetőséget teremt a természettudományos és nyelvi kompetenciák összehangolt fejlesztésére, interaktív és motiváló környezetben.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat előnye, hogy hatékonyan ötvözi a természettudományos és nyelvi kompetenciák fejlesztését, miközben a diákokat aktív, együttműködésen alapuló tanulásra ösztönzi. A résztvevők megtanulják használni a könyvtári és digitális forrásokat, valamint tudományos szöveget alkotni és bemutatni.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Tudományok a könyvtárban. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Olvasásfejlesztő könyvtári mintaprogramok Módszertani kötetek 7. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 157–165. p.
Fejlesztő: Kocsis-Szombathelyi Adrienn Ágnes
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.